perjantai 3. heinäkuuta 2020

PÄIVÄRISTEILY TALLINNAAN & TELLISKIVI

* PR-matka Tallink Suomi & Visit Tallinn *

Sateisena tiistaina tein päiväristeilyn Tallinnaan Viktoria I:llä. Viktoria I liikennöi normaalisti Tukholmasta Tallinnaan, mutta nyt tämän kesäkauden aina elokuun loppuun asti Helsingistä Tallinnaan. Lähtö on aamulla mukavaan aikaan eli klo  9.30 ja Helsingissä ollaan takaisin illalla klo 20. Aikaa Tallinassa kiertelyyn jää reilut 4 tuntia.

Tämän kesän ajan laivoille otetaan vähemmän matkustajia ja hygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota. Laivan tiloja siivotaan useammin, käsidesiä on tarjolla ravintoloissa ja kaupoissa sekä kertakäyttöisiä hanskoja buffet ravintolassa. Ajankohtaista tietoa laivolla matkustamisesta tänä kesänä löytyy Tallinkin Koronavirusinfosta. Ennen matkalle lähtöä kannattaa käydä katsomassa info ja mtkan aikana muistaa, että omalla käyttäytymisellä eli hyvällä käsihygienialla ja turvavälien pitämisellä on merkitystä. Laivalle mennessä ja sieltä pois tultaessa on helppo välttää ruuhkaa, kun itse malttaa rauhassa odottaa.

Meillä oli matkan ajan hytit ja se oli todella mukavaa. Hytissä saattoi säilyttää tavaroita myös maissa olon ajan ja itse nautin myös kiireettömästä hetkestä ihan yksin. Takaisin tullessa oli luksusta heittäytyä hetkeksi hytin sängylle lepäilemään. Normaalisti suosittelisin hyttiä Tallinan matkalle ikä-ihmisille ja lapsiperheille, mutta näinä aikoina se on ihan järkevä ratkaisu kenelle tahansa. Hytissä WC on vain omassa käytössä ja käsien pesuakaan ei tule unohdettua.

Me söimme laivalla aamiaisbuffetin, ja eroa normaaliin oli tosiaan väheisempi määrä ruokailijoita, käsidesiautomaatit, mahdollisuus käyttää kertakäyttökäsineitä ruokia otettaessa sekä tarjoilutiskien yläosassa olevat pleksit. Lisäksi esimerkiksi jogurttia ja mysliä oli tarjolla purkeissa.

Paluu matkalla illastimme omassa seurueessamme Grilli ravintolassa. Ruoka oli herkullista ja seura mahtavaa. Matkalla tutustuin aivan uusiin ihmisiin ja illallinen ei olisi voinut olla hauskempi. Meidän pyöreässä pöydässä nauru raikui.

valokuva

Tallinnassa tustustuin Tellikivenluovaan keskukseen  ja siellä sijaitsevaan Fotografiska Tallinnaan. Fotografiska valokuvataiteen museo on todellakin käymisen arvoinen ja olikin ihan innoissani kun vihdoin pääsin siellä käymään. Alakerran suuri kahvila ja myymälä olivat jo itsessään näkemisen ja kokemisen arvoisia ja yläkerran valokuvanäyttelyt veivät mennessään. Meillä oli tietysti rajattu aika ja olisinkin viihtynyt museon tiloissa vaikka koko päivän. Itse ihastuin erityisesti Bryan Adamisin ( kyllä, juuri se muusikko ) näyttelyyn. Hän on myös valokuvaaja ja monet hänen valokuvistaan tekivät minuun vaikutuksen.

Meille tarjottiin pientä purtavaa ja juotavaa Fotografiskan yläkerran ravintolassa, josta on näköala moneen suuntaan. Sateesta johtuen terassilla saattoi vain piipahtaa, mutta seillä olisi kyllä mahtava istuskella kaunilla ilmalla. Tilat oli sisutettu todella kauniisti ja ihastelin terassilla suuriin laatikoihin kukkien sijaan istutettuja yrttejä.

Ehdimme pikaisesti pyörähtää Telliskiven alueella sijaitsevalla kauppakujalla, jossa on paikallisten yrittäjien tuotteita. Sisään tullessa on viehättävä Fika Cafe, johon varmasti ensi kerralla istahdan kahville ja pullalle. Tällä kertaa oma aikani kului Home Artin tarjontaan tutustuessa. Kaupassa on pieni kahvila, viherkasveja ja paljon erilaista sisustustavaraa astioita huonekaluihin. Home Artista mukaani tarttui tietysti jotakin tarpeellista kotiin.

Lopuksi piipahdimme vielä aluella sijaitsevaan Nudist Drinks viinitalossa. Nudistin viinit ovat hedelmäviinejä ja he valmistavat myös siidereitä ja olutta. Me maistelimme keveitä kuohuvia hedelmäviinejä, joista osa on myös Alkon valikoimissa. Kiva päätös kiireiselle päivälle.

Minne sinä matkustaisit tänä kesänä ?
Share:

8 kommenttia

1. Bryan Adamskin olisi kiinnostanut, mutta valitsin Proton tällä kerralla kun olen Fotografiskassa ollut pari kertaa. Täytynee suunnata Talinnaan katsomaan näyttely vielä kun se on auki.

1. Adamsin näyttely on kyllä näkemisen arvoinen, suosittelen. Tallinnassa on niin paljon nähtävää, että siellä voi käydä useamminkin :)

2. Kävimme Tallinnassa viikko sitten, ja oli aivan ihana reissu pitkästä aikaa. Yövyimme hotellissa ja saimme nauttia kesäisestä Tallinnasta kaksi päivää. Tallinnan Fotografiska on kyllä hieno paikka, sinne voi suunnata seuraavalla Tallinnan-matkalla.

Jos Tukholmaan voisi mennä huoletta, lähtisin sinne kaksin tyttäreni kanssa, mutta vielä ei voi lähteä sinne. Niinpä kesäloma sujuu lähiseudulla matkaillen (Porvoo ja Hanko) sekä Lapissa sukuloiden.

Ihanaa loman jatkoa!

1. Kuulostaa ihanalta tuo teidän Tallinan vierailu :) Lähtisin myös Tukholmaan, jos sinne voisi turvallisesti matkustaa, olen käynyt siellä melkein joka kesä ja nyt tuntuu oudolta, kun ei voi sinne mennä.

3. Oi kun kivan oloinen reissu, juuri sopivan mittainen ja sopivasti tekemistä.

Ihanaa sunnuntaita!

1. Oli kyllä tosi kiva reissu, täytynee käydä Tallinassa useammin :)

Kivaa alkanutta viikkoa sinulle Satu !

4. Sain kutsun samalle reissulle ja olisikin ollut kivat tavata sinua pitkästä aikaa :) Meillä on lähipiirissä riskiryhmäläisiä enkä sen vuoksi voi ottaa mitään riskejä.
    Tallinna on ihastuttava kohde ja siellä tosiaankin kannattaa lähteä pois vanhasta kaupungista laitamien upeasti restauroituihin tehtaisiin.
    Fotografiskan kattoravintola on ihan huippu!
    Kivaa kesäviikkoa - tuulesta ja sateesta huolimatta!

1. Olisi ollut todella kiva tavata, mutta ymmärrän hyvin miksi et tullut mukaan. Tämä kesä on kaikin puolin erilainen.

Ihastuin Telliskiven alueeseen ja Fotografiska on hieno paikka. Siellä varmasti tulee käytyä uudelleen.

Kiitos samoin sinulle Maarit <3

Kiitos kommentistasi ! Thanks for your comment !

© Sara S. | All rights reserved.